
- Start
- ǀ Przedsiębiorstwo
- ǀ   70 lat rozrzutników BERGMANN
2024: 70 lat rozrzutników BERGMANN
Kamienie milowe
Pierwszy rozrzutnik obornika BERGMANN M 50 w prospekcie z 1955 r. 1954
Z chwilą przejścia do produkcji rozrzutników obornika modeli
M 50, M 60 i M 70 o dopuszczalnej masie całkowitej 2,5 / 3 t firma BERGMANN tworzy podstawy swojego rozwoju jako specjalisty w dziedzinie technologii rozrzucania.1959
M 70 został zastąpiony modelem M 75 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t.Dodatkowa ładowarka AL 10 sprawiła, że rozrzutnik obornika BERGMANN zyskał jeszcze bardziej na uniwersalności. Od 1960
Rozszerzenie asortymentu o zawieszaną ładowarkę półportalową L 100, która umożliwia załadunek obornika, słomy, siana i wielu innych materiałów.
Od 1962
Typoszereg M 42 do M 82: pięć modeli, podwozia jedno- i dwuosiowe, większa pojemność ładunkowa, dopuszczalna masa całkowita od 2,2 do 3,5 t, jako rozrzutnik obornika i wóz wielozadaniowy. W celu szerszego wykorzystania opracowano zawieszaną ładowarkę AL 10 z możliwością załadunku trawy, słomy, liści buraków i innych materiałów.
Asortyment produktów BERGMANNA z zakresu rozrzutników obornika w połowie lat 60. Pod koniec lat 60.
typoszereg został rozszerzony o model M 92 o dopuszczalnej masie całkowitej 5,7 lub 6,5 t
na początku lat 70.
o M 102 jako model dwuosiowy o dopuszczalnej masie całkowitej 7,1 t.
BERGMANN M 92 TA – tu z panelami bocznymi – był pierwszym rozrzutnikiem obornika z podwoziem tandemowym. Od początku do połowy lat 70.
zastąpiono pięć modeli M 42 do M 82 sześcioma modelami
M 44 do M 84.W porównaniu z poprzednimi modelami miały one większą pojemność ładunkową (od 4,9 do 7,5 m³), większy rozstaw kół i szersze opony, a także wyższą dopuszczalną masę całkowitą
(od 3,1 do 5,7 t).Ich produkcja trwała do ok. 1990 r., podobnie jak modeli M 92 i M 102.
Jeden z pierwszych rozrzutników uniwersalnych BERGMANN, TSW 800, przy robotach polowych. Lata 80.
Nowa generacja rozrzutników z modelami jednoosiowymi M 450, M 550,
M 600 i M 700 SG oraz resorowanymi modelami tandemowymi M 800 GTA,
M 1200 i M 1600 o dopuszczalnej masie całkowitej od 4,5 do 16 t
- seryjnie ze ślimakowym adapterem rozrzucającym z dwoma walcami.Począwszy od modelu M 700, w 1994 r. rozrzutniki zostały po raz
pierwszy wyposażone w stalowe ściany boczne.BERGMANN M 800 o dopuszczalnej masie całkowitej 8 t, pojemności ładunkowej 10 m³ i ślimakowym adapterem rozrzucającym z dwoma walcami przy robotach polowych. 1991
Przejście do produkcji rozrzutników uniwersalnych z jednoosiowym
TSW 700 i modelem tandemowym TSW 800, z dwuwalcowym
adapterem rozdrabniającym z wysokością przepustową 1250 mm
i talerzowym adapterem rozrzucającym.Nowe rozrzutniki uniwersalne zapewniały zasięg rozrzucania do
22 m. Umożliwiły one również precyzyjny rozdział materiałów
innych niż obornik.W latach 90. asortyment rozrzutników obornika i rozrzutników
uniwersalnych był stale poszerzany i uzupełniany o modele o
dopuszczalnej masie całkowitej do 18 ton i pojemności
ładunkowej 21 m³.Adaptery rozrzucające umożliwiały osiągnięcie coraz wyższej
przepustowości.Rozrzutnik obornika BERGMANN M 1614 SX przy robotach polowych w 1997 r. z prototypem adaptera rozrzucającego SX z wysokością przepustową 1 400 mm. 1994
Pojawił się PILOTBOX do rozrzutników, który, z niewielkimi modyfikacjami, jest nadal używany do obsługi rozrzutnika za pomocą centralnej skrzynki sterowniczej.
Od 1995
BERGMANN stosuje jako łańcuchy podłogi transportowej wyłącznie okrągłe łańcuchy stalowe o wymiarach 14 x 50 mm i sile zrywającej 25 t/łańcuch. W ten sposób firma BERGMANN do dziś wyznacza standardy w zakresie sztywności konstrukcyjnej podłogi transportowej.
Koniec 1996
Zaprezentowano pierwszy rozrzutnik o szerokości nadwozia 2 050 mm – TSW 1818 S.
Podwozie wymienne VARIOSIX firmy BERGMANN z nadwoziem rozrzutnika TSW A 21. 1998
Asortyment produktów uzupełniono o systemy wymienne VARIO. Różne nadwozia, takie jak nadwozia rozrzutnika, nadwozia objętościowe, nadwozia zbiornikowe, a także przyczepy wywrotki, można stosować z jednym podwoziem.
Był to również czas wprowadzenia podwozi z hydraulicznym wyrównywaniem osi, podwozi tridemowych oraz montażu pierwszych urządzeń ważących do rozrzutników.
1999
Wprowadzony w 1996 r. elektromagnetyczny panel sterowania ME do komfortowej obsługi otrzymał opcjonalne rozszerzenie: można go teraz łączyć z systemem automatycznej regulacji ilości materiału rozrzucanego UNI-Control S.
W 2001 r. model TSW 1414 S był pierwszym rozrzutnikiem na rynku ze stożkową wanną wykonaną całkowicie ze stali oraz nowym i nowoczesnym designem. 2001
Wyprodukowano pierwsze rozrzutniki z wanną stożkową wykonaną całkowicie ze stali.
Zalety tej konstrukcji: mniejsze zużycie ścian bocznych, mniejsze zapotrzebowanie ciągnika na moc, brak zagęszczania i zatoru materiału przed adapterem rozdrabniającym lub rozrzucającym oraz lepszy wynik rozrzucania.
Test rozrzutnika uniwersalnego TSW 2016 S firmy BERGMANN przez DLG. Przyznano znak jakości „DLG anerkannt“ za funkcjonalność oraz jakość z wyróżniającą się precyzją rozrzucania.
Pierwsza maszyna samobieżna w firmie BERGMANN: Mercedes Actros z nadwoziem rozrzutnika TSW A 19. 2005
BERGMANN dzięki nadwoziu rozrzutnika TSW A 19 na Mercedesie Actros przedstawia na targach Agritechnica pierwszą maszynę samobieżną ze sterowanym przez GPS dokładnym rozrzucaniem.
2009
Prezentacja nowego rozrzutnika obornika M 1080 i podwozia hydraulicznego w TSW 6230 S na targach Agritechnica.
Sygnał startowy dla przyszłościowej obsługi ISOBUS.
Rozrzutniki w teście floty; M 2120 T, TSW 2120 E, TSW 3140 T, TSW 5210 S i TSW 6240 S. 2011
Kompleksowe testy floty we współpracy z DLG. Ogółem pięć rozrzutników obornika i rozrzutników uniwersalnych uzyskało doskonałe wyniki w teście DLG Fokus i otrzymało znak jakości DLG za bardzo dobrą lub dobrą „jakość rozrzucania obornika” lub „jakość rozrzucania obornika i kompostu”.
Rozrzutnik obornika M 2120 został zaprezentowany na targach Agritechnica.
2015
Na rynku pojawił się rozrzutnik z możliwością ważenia TSW 5210 W, a następnie modele TSW 6240 W i TSW 7340 W.
Rozrzutnik uniwersalny niskopodłogowy TSW 2140 E przy robotach polowych. 2017
Na targach Agritechnica zaprezentowano pierwszy rozrzutnik niskopodwoziowy BERGMANN, model TSW 2140 E.
Na rynku wyróżnia go unikalna konstrukcja z wanną o szerokości 1 800 mm i dużymi oponami VF 480/95 R50.
Rozrzutnik uniwersalny TSW 6240 W z adapterem z szerokim rozrzutem V-Spread może osiągać szerokość roboczą do 36 m. 2019
Prezentacja nowego i opatentowanego adapter z szerokim rozrzutem V-Spread na targach Agritechnica. Dzięki talerzom rozrzucającym w kształcie litery V możliwe jest uzyskanie szerokości roboczej do 36 m.
Przedstawiono również nowy hybrydowy adapter rozrzucający 2-Spread z dwoma dużymi pionowymi walcami na niskopodłogowym rozrzutniku obornika M 2140 E. 2-Spread został opracowany z myślą o najwyższej przepustowości.
Uniwersalny rozrzutnik niskopodłogowy M 2140 E z hybrydowym adapterem rozrzucającym 2-Spread. 2022
Dalsze kompleksowe testy DLG:
Adaptery rozrzucające V-Spread i 2-Spread zostały oficjalnie wyróżnione znakiem jakości „DLG anerkannt” za doskonałą jakość rozrzutu.
Test obejmował również nowy system kompensacji wagowej ExaRate zintegrowany z oprogramowaniem ISOBUS.
Funkcjonalny prototyp BERGMANN XPERT 5.25 na targach Agritechnica 2023. 2023
Premiera nowej generacji rozrzutników z całkowicie nową koncepcją konstrukcyjną.
Na targach Agritechnica 2023 po raz pierwszy zaprezentowano funkcjonalny prototyp BERGMANN XPERT 5.25.
…ciąg dalszy nastąpi…!